ABS jest standardowym wyposażeniem w prawie wszystkich samochodach. Jest to inaczej układ blokowania kół podczas nagłego hamowania. Dzięki niemu możesz czuć się bezpiecznie, gdy będziesz próbował nagle hamować, gdy na drodze do domu, czy do pracy zobaczysz nagłą przeszkodę, na przykład wybiegającą sarnę. ABS pomoże ci w utracie kontroli nad kierownicą, gdy zwalniasz przed zakrętem. Układ ten działa w taki sposób, iż czujniki informują komputer, gdy koło przestaje się obracać, co oznacza, iż hamulce pokonały dostępną przyczepność na tym danym, konkretnym kole. Następnie komputer w Twoim samochodzie kieruje zaworem hydraulicznym, aby zwolnił ciśnienie płynu hamulcowego na dane koło, aby ponownie ono się obróciło. Ten proces powtarza się wiele razy na sekundę, aż pojazd się zatrzyma lub zdejmiesz nogę z pedału hamulca. Komputer ABS wykonuje autotest po każdym włączeniu zapłonu. Jeżeli komputer stwierdzi, iż brakuje danych lub pompa hydrauliczna lub zawór nie reagują, zapala la on wtedy lapmkę ostrzegawczą ABS na desce rozdzielczej przy liczniku w samochodzie.
A co, gdy samochód nie posiada ABS
W samochodach, które nie posiadają systemu ABS w przypadku hamowania awaryjnego kierowca powinien hamować tak, aby utrzymać kontrolę nad samochodem. Przy nagłym naciśnięciu hamulca może nastąpić zablokowanie kół, prowadzi to do utraty sterowności. Zalecane jest przy konieczności silnego hamowania stosowanie hamowania przerywanego, polegające na intensywnym wciśnięciu hamulca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, aby natychmiast znowu silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia asymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczny samochodu, umożliwiając jego sterowanie.